Podnět ke znovuotevření soudního řízení podle agentury APA podal dnes i u zemského soudu v Salcburku. Podle právníka existuje podezření, že se v případě kaprunské lanovky ničily a falšovaly důkazy.
Advokát Gerhard Podovsonik se opírá o stanovisko dvou německých technických znalců, kteří se kvůli podezření "na korupci a úmyslné maření trestu" obrátili s návrhem na obnovení procesu před týdnem na vídeňský soud. Podezírají mimo jiné odborníky, kteří případ posuzovali.
Při požáru vagonů tunelové lanovky v lyžařském centru Kaprun v listopadu 2000 zahynulo 92 Rakušanů, 37 Němců, deset Japonců, osm Američanů, čtyři Slovinci, dva Nizozemci, Brit a Češka. Katastrofa se označuje za největší tragédii v Rakousku od dob druhé světové války.
Vyšetřování prokázalo, že požár způsobil přehřátý ventilátor. Kvůli výpadku elektřiny nešly u vozů otevřít dveře. Zachránilo se jen 12 lidí.
V roce 2004 rakouský soud všech 16 obžalovaných z řad konstruktérů, výrobců a provozovatelů lanovky osvobodil. Dospěl k závěru, že vina je příliš rozptýlena, aby bylo možné někoho odsoudit.
Podovsonik uvádí devět nových důkazů. Vychází ze stanoviska dvojice německých znalců. Podle průzkumu jejich firmy se zjištění rakouského ministerstva vnitra z listopadu 2000 "sabotovala nebo padělala". Do konce roku 2002 prý odborníci tvrdili, že za požár mohl ventilátor určitého typu. Podle zajištěných stop se údajně už pár dní po tragédii ale vědělo, že takové zařízení ve vozech vůbec nebylo. Ve vagonech a stanicích se prý používal i neschválený jedovatý, hořlavý a výbušný olej. Mezi důkazy byla údajně olejem nasáklá modřínová prkna.
Podle advokáta by se měly nyní díky novým důkazům podniknout kroky kvůli vyrovnání s oběťmi a pozůstalými. Na 400 lidí by mělo dostat 13,9 milionu eur (asi 375,3 milionu korun). Právník míní, že loňská dohoda o odškodném je díky nynějším zjištěním založena na špatných předpokladech, takže neplatí. Je přesvědčen o tom, že obnovení procesu by mohl zabránit jen "protiprávní zásah státního zastupitelství".
Čtyři desítky pozůstalých z Japonska, Nizozemska a Německa se ale s žalobou o odškodnění obrátily prý i na newyorský soud. Žalují provozovatele lanovky, rakouský stát a všechny firmy, které měly se stavbou a provozem lanovky co do činění.