Bauer zvolí na patnáctku nové delší lyže

Poprvé pojede závod na 207 cm dlouhých klasických lyžích. „Jel jsem tady na nich dva tréninky. Jsou pohodlné a z fyzikálního hlediska bys měl tu svoji váhu rozložit do větší plochy. Tudíž by to mělo míň tlačit na sníh a líp klouzat,“ vysvětluje Lukáš Bauer svoji volbu. Na 15kilometrové trati bral na posledních třech velkých akcích medaili (OH 2006 klasicky – stříbro, MS 2007 nejel, MS 2009 klasicky - stříbro, OH 2010 volně - bronz).
DSC_0128.jpg

Vypadáte po dopoledním hodinovém tréninku v dobré náladě?

Teď jsme se zrovna bavili o těch úsměvech. Já to taky umím klamat.

Ale jezdilo se vám dobře?

Ten minulý byl lepší, čistě tou podmínkou. Přestalo mrholit a tak se vytvořila taková ta moučka ve stopě, že si musíš hlídat odraz. S tím jsem nebyl moc nadšený, ale jezdilo se mi dobře. Testovali jsme závodní lyže, celý trénink jsem absolvoval na třech párech. Tu hlavní rychlou část na těch nejlepších, na kterých se vší pravděpodobností zítra pojedu závod. Namazáno jsem měl dobře, jelo mi to. Teď jde o to, co na nich předvedu a co předvedou ostatní

Které jsou nejlepší?

Ty nové, které jsem dostal zvýšenou spoluprací s Fischerem po Tour. Je to starší design, délka 207, přijdou mi hodně pohodlné. Bude záležet na tom, jak se zítra srovnám s technikou, protože se to utrhává. Paradoxně se musím tlačit do toho, abych nepospíchal, abych jel svoji klidnou jízdu a nesnažil se ten kopec vyburácet.

Čím jsou delší lyže lepší?

Z fyzikálního hlediska bys měl tu svoji váhu rozložit do větší plochy. Tudíž by to mělo míň tlačit na sníh a líp klouzat. Čemuž já tolik zas nevěřím, pět centimetrů nemůže udělat takový rozdíl. Jednoznačně ze servisního hlediska víc závodníků jezdí na 207, vyrábí se víc párů a tím máš větší možnost výběru. Ta lyže, kde musíš mít skluzovou a odrazovou část, tak v různých místech musí být různě tvrdá. Jde o průběh té tvrdosti, na delším úseku se křivka tvrdosti líp natvaruje než na malým, kde patka a špička musí být tvrdá a uprostřed by měly být co nejměkčí.

Vyrábějí se přímo na výšku závodníka?

Ne, ne, ta délka se většinou určuje podle výšky, ale i menší lidi než já jezdili na 207. Jde o to, s čím si  technicky poradíš, jak si zvykneš  na delší. Hlavní parametr je tvrdost, podle váhy a také abys neměl přimáčknutý vosk na sníh.

Měl jste tedy problémy s lyžemi?

Ani na Tour nebyly špatné ve všech závodech, ale něco nesedlo. A já poukazoval na to, že většinu závodních lyží mám pět až šest let starých a že to spotřební zboží nevydrží tak dlouho. Pak jsem nadhodil, jestli jim už nedochází dech a jestli nemůžeme najít něco v těch nových. Ve 202 je hledání těžší než v delších. Chtěl jsem po servisu, aby intenzivně hledal lyže. I Fischer potvrdil, že 202ky vyráběl zejména pro Majdičovou a pro mě. Většina ostatních závodníků jezdí na 207kách  a těch vyrábí kvanta.

Může to být klíčový detail k úspěchu?

Jestli pojedu na 207 nebo 202 je úplně jedno. Lyže jsou ale docela podstatný detail. Pokud ti pojedou a budeš je mít výborný na odraz. Samozřejmě je to ještě o motoru, který na lyžích stojí, o rozvržení sil a o kebuli. Když se budeš trápit, jestli se dokážeš trápit víc, nebo míň…

Jste nadrženej na start po vynechání skiatlonu?

Spíš jsem nedočkavej, nebaví to čekání. Samozřejmě to, že jsem chtěl závodit ve skiatlonu. Pak byly různé spekulace, že můžu být rád, že jsem ho nejel, že byl hromadný dojezd, který mi nesedí. Ale stejně… radši bych tam byl. Na druhou stranu, není to závod světového poháru. Budu citovat jednu osobu, ke které jsem byl v nějakých příspěvcích na webu srovnanej: na mistrovství světa se jezdí pro medaile, asi tak...


Jel byste letos patnáctku radši klasickou nebo bruslením?                                                     

Já nevím. Je mi to jedno, je to klasikou a těším se na ní. Bude tady ještě těžší získat medaili než v Turíně, Vancouveru?
Já si paradoxně myslím, že patnáctka bude těžší než kdy dřív. Letos klasiku jezdí dobře hodně lidí. Ukázali se mladí Rusové v čele s Sedovem, to je hvězda budoucnosti. Jsou tady Norové Sundby a Rönning, kteří nepatřili ke špatným závodníkům, ale poslední dva roky nedosahovali na top. Švéd Rickardson je o kus lepší, teď všem vypálil rybník v Drammenu. Uchazečů na vítězství je takových deset a ještě víc na medaili.


Chybí ale Northug, nelekl se vás?

Já si myslím, že ne. Jednoznačně se ukazuje, že nejen Bauer, Teichmann a já nevím, kdo ještě včera nenastoupil… I ten Northug zvažuje, kde ušetřit síly, aby pro něj konečný účet na šampionátu co nejlepší. Jeho šance na patnáctku, neříkám, že byla malá, ale určitě méně pravděpodobná, než dejme tomu na týmový sprint s Hattestsadem a padesátku hromadně s nejspíš hromadným dojezdem. To jsou přesně věci, na které potřebuje ušetřit síly, tam je silný. I v Drammenu nezačal závod dobře, a kdyby ho nedojel Rickardsson, tak jednoznačně do tří nebyl.

U televize vám ale cukaly nohy, že?

Samozřejmě. Bylo akorát trošku nepříjemný vidět, že se tam naši kluci trápí.

Tak jste si dal rychlý trénink?

Teď, předevčírem, i předtím nějaké úseky. Tady už netrénuju nějaké extra množství kilometrů nebo hodně času. Dnes jsem byl hodinu a čtvrt. Je to o tom vyladění, jezdit si v klidu, osahat si trať, i když ji znám do posledního metru. Ale vyzkoušet si kopce, které bohužel dost často nebyly upravované. Až dnes poprvé byl desetikilometrový okruh nachystaný celý. A prodýchnout se. Jezdit jenom v klidu není před závodem ideální.

Zklamání z neúčasti tedy odeznělo?

Já zas nechci, aby to vypadalo, že jsem byl extrémně zklamanej. Já jsem závodník, který se připravuje na závody, včetně mistrovství a chce startovat. Chci závodit s těmi nejlepšími. Tady se musí brát v potaz, že je to o medaile. Těžce si to uvědomuju. Jednak jsem vyhlásil, že si chci přivézt medaili. Jednak tou úrovní, v které se poslední čtyři roky pohybuju. Když neodvezu medaili, tak to okolím bude bráno jako neúspěch.

Jak moc potřebujete na patnáctku taktiku ve srovnání se skiatlonem?

Určitě míň, je to trochu odlišný typ taktiky. Relativně si potřebuješ rozvrhnout síly, určit si, jak pojedeš ty sám. Kdežto ve skiatlonu musíš reagovat. Vymyslíš si taktiku, jak bys chtěl jet, ale neustále to musíš měnit podle situace. Jak ti jedou lyže, podle toho, jestli se připleteš do pádu. Je to závod, kdy to máš pod kontrolou a pak zjištíš, že to pod kontrolou nemáš a musíš něco rychle udělat, nebo jsi ze hry.

Vzhledem k náročným profilům hrozí, že se dá zítra na trati „vyrupat“?


Určitě to bude hodně těžký. Nemám takovou obavu z okruhu, co kluci jeli pětku. Ještě je to 1300 metrů delší.  Jsou tam dlouhé, prudké kopce. Ale náročnější budou dvě následující modré pětky kolem stadionu. Bude to po třetině závodu, kdy síly začínají docházet. Kopce tady nejsou tak extrémně dlouhé jako v první části, ale je tady strašně přechodů. Musíš neustále měnit tempo, jak upadneš do stavu, že to nemůžeš rozjet, tak vteřiny budou strašně rychle naskakovat.

Jaký máte plán, podle čeho se budete řídit? 

Na tepy při závodu nekoukám, na to není čas. Mezičasy jsou takový, že je víš. Ale teoreticky chci jet první tři čtyři kilometry s rezervou. Tam tolik neztratíš, než když tady budeš burácet a pak tam rupneš. Abych měl síly na konec, protože ten poslední kopec před cílem je naprosto brutální. Sklon kopce, na kterém nevíš, jestli ho máš ještě klouzat nebo už běžet a když ti to bude podkluzovat, tak ho tak můžeš běžet stromečkem… Těch jsou tady mraky. Abych byl pokud možno připravený na modrý okruhy.

Je výhoda, že po vás startují už jenom Cologna, Rickardsson a Legkov?

Ano, ale na druhou stranu bych se měl snažit, aby mě nedojeli. Když mi nahlásí mezičas, připočtu si maximálně trojku a mám zhruba obraz celého závodu. Těšil jsem se relativně, že přede mnou pojede Northug a že bych ho mohl teoreticky sjíždět i vidět. Kontakt je i vizuální a to že ho fanoušci budou hnát, jsem mohl slíznout i já. Takhle těsně přede mnou jede Hellner a ten mě upozorňoval, že na druhém kilometru má hodně kamarádů a ty mu budou hodně fandit.

Jste nervózní?

Nervy a emoce budou pracovat hodně. Musím se tlačit do toho, abych jel klidně, než abych pospíchal.

Omezuje vás ještě bolavá pata?

Myslím, že ne. Na tréninku jsem ji necítil. Včera jsem si vzal normální boty a chtěl se jít proběhnout, ale bolela, šel jsem zpět do "bačkor". Snažím se udělat vše, abych ji nedráždil. Pojedu v nových botách, které jsem dostal až tady. Absolvoval jsem v nich všechny tréninky a zástupce alpiny mi je upravil tak, že vyřezal plasty, aby látka a vyměkčení mohlo případně uhnout, kdyby to tlačilo moc na bolavé místo..

Jak strávíte poslední hodiny do startu?

Běhat nemůžu. Asi si dám bosky chvilku na běhacím pásu v hotelu. Půjde se projít se, protáhnout se. Teď už nic neuděláš. A ráno? Radši bych startoval možná dřív, ve dvanáct, v jedenáct. Tři hodiny před startem si dám poslední normální jídlo. Pojedu sem, hlavně se nepodělat z atmosféry, která tady bude.

Článek má tyto nálepky sport
E-mail:
Váš text:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit
E-mail:
Váš text:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit
Tomáš Nohejl / 28-2-2011
Název:
Kategorie:
Místo:
GPS:
Vybrat fotografii:
Max. rozlišení 1920x1200, max. velikost 2MB
Popis:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit
Videa na našem webu neskladujeme. Přidat nové video je možné pouze tak, že originál nahrajete na server YouTube a nám sdělíte link.
Název:
Kategorie:
Místo:
GPS:
YouTube adresa:
Vybrat fotografii:
Max. rozlišení 1920x1200, max. velikost 2MB
Popis:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit
Název:
Typ inzerce:
Nabídka Poptávka
Cena:
Telefon:
E-mail:
Kraj:
Kategorie:
Přidat obrázek 1:
smazat
Přidat obrázek 2:
smazat
Přidat obrázek 3:
smazat
Max. rozlišení 1920x1440, max. velikost 3MB
Popis zboží:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit