Česká střediska se s rozkolísanou zimou vypořádala se ctí

Třetí zima v řadě, která ani zdaleka nedosáhla dlouhodobého teplotního průměru, opět znamenala velmi krátkou lyžařskou sezónu. Díky výrazným investicím do zasněžovacích systémů se ale česká horská střediska s nepříznivými podmínkami vyrovnala dobře. Podle zprávy Asociace horských středisek České republiky by neměl být výrazněji omezen ani jejich další rozvoj.
zasnezovani_U_ kostela.jpg

Koncem loňského listopadu se zdálo, že zimní sezóna začne brzy, ale teplé počasí v prosinci způsobilo, že přes Vánoce zůstalo v provozu jen zhruba 20 lyžařských středisek. Až na přelomu roku bylo možno naplno využít zařízení na výrobu umělého sněhu a na začátku ledna začal rychle přibývat počet kilometrů otevřených sjezdovek. Bohužel už v únoru opakovaně přicházely oblevy, které měly nepříznivý dopad na návštěvnost lyžařských areálů. Ani poměrně chladný březen s dobrými sněhovými podmínkami už pak nedokázal sezónu z pohledu tržeb výrazněji vylepšit. 

Průměrná teplota vzduchu byla v letošní zimě 1,8 °C, což je podobné jako v minulých letech a laikovi nemusí tato hodnota připadat nikterak výjimečná. Ve skutečnosti je to však téměř o 3 °C více než je dlouhodobý teplotní průměr. Ani srážky letos  nedosahovaly dlouhodobých úhrnů.

CzechTourism a české hory 

Ve druhé polovině roku 2015 proběhla propagační kampaň na podporu návštěvnosti českých hor, kterou agentura CzechTourism realizovala i ve spolupráci s AHS ČR. „Díky masivnímu nasazení a kombinaci media typů kampaň zasáhla prakticky celou populaci České republiky. Zvýšila vnímání České republiky jako destinace, která nabízí zajímavé přírodní lokality a dosud neobjevená, unikátní místa, což bylo jedním z hlavních komunikačních témat. Současně pozitivně ovlivnila jak uplynulou, tak plánovanou návštěvnost vybraných horských a podhorských lokalit,“ uvedla Monika Palatková, ředitelka agentury CzechTourism.

I díky této kampani jsme mohli pozorovat zvýšený zájem o české hory a to zejména ze strany domácích návštěvníků. Na serveru holidainfo.cz přibylo za zimní sezónu 200 tis. uživatelů na celkových 1.375 tis., přičemž si prohlédli více než 33 mil. stránek, což je o 6 mil. více, než v loňském roce. Potěšující je, že 79 % návštěvníků jsou domácí turisté. 

Reálná návštěvnost českých lyžařských areálů v letošní sezóně však dosáhla jen 88 % sezóny loňské, přičemž tržby zůstaly na úrovni 90 % sezóny 2014/15. Propady byly pochopitelně způsobeny zejména teplým počasím s nedostatkem přírodního sněhu, což způsobilo, že na mnoha místech nebyly v provozu všechny sjezdovky a dopravní zařízení.

Investice také do léta

Ani letošní nepovedená zima by však podle ekonomů českých ski resrotů neměla zásadněji ovlivnit provoz středisek ani jejich schopnost splácet investiční úvěry. Před zimní sezónou 2015/16 se do modernizace na českých horách investovalo rekordních 1,1 mld. Kč a tyto investice hodnotí provozovatelé velmi pozitivně. Na příští sezónu se tempo investic mírně zpomalí, ale předpokládá se, že bude na úrovni let 2012-2014, tedy okolo 600 mil. Kč. 

I vzhledem k vývoji počasí je pro lyžařské areály stále důležitější také letní sezóna. Rozvoj v této oblasti je velmi patrný – v současné době mají podle ředitele AHS Libora Knota letní provoz tři čtvrtiny skiareálů sdružených v Asociaci horských středisek. Návštěvníci českých hor se tedy mohou těšit na další trasy pro cyklisty (tzv. single trail), tratě pro terénní tříkolky a koloběžky, půjčovny horských kol a elektrokol, dětská hřiště, apod.  Lipno se v srpnu stane centrem Olympijského parku Rio – Lipno 2016.

 

Článek má tyto nálepky sjezdové lyžování česko lanovky
E-mail:
Váš text:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit
E-mail:
Váš text:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit
Ondřej Katz / 14-4-2016
Název:
Kategorie:
Místo:
GPS:
Vybrat fotografii:
Max. rozlišení 1920x1200, max. velikost 2MB
Popis:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit
Videa na našem webu neskladujeme. Přidat nové video je možné pouze tak, že originál nahrajete na server YouTube a nám sdělíte link.
Název:
Kategorie:
Místo:
GPS:
YouTube adresa:
Vybrat fotografii:
Max. rozlišení 1920x1200, max. velikost 2MB
Popis:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit
Název:
Typ inzerce:
Nabídka Poptávka
Cena:
Telefon:
E-mail:
Kraj:
Kategorie:
Přidat obrázek 1:
smazat
Přidat obrázek 2:
smazat
Přidat obrázek 3:
smazat
Max. rozlišení 1920x1440, max. velikost 3MB
Popis zboží:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit