Nordic fitness: S holemi po celý rok

Nordic Skiing, tedy běžecké lyžování je pravděpodobně slovní spojení, které netřeba dlouze představovat. Co ale, když si na tu zimu musíme ještě nějaký ten čas počkat, zaměnit slovo “ski” za nějaké jiné. Za mnoho jiných.
!Uvodni-1.jpg

O Nordic Walkingu jste již pravděpodobně slyšeli, ale víte jak na něj? A co Nordic Blading? Tam už to asi bude horší již jen s tím slyšením ne? A Nordic Snowshoeing znáte? A můžeme pokračovat: Nordic Cruising, Nordic Running, Nordic Winter Walking... Všechny tyhle sporty naházeny do jednoho pytle, se označují souhrnným názvem Nordic Fitness. Vznikly většinou v severských zemích a dnes zažívají pořádný rozmach i v centrální Evropě. Možná se ptáte, zda nejde jen o módní trend prodavačů hůlek a zda se vyplatí se jimi podrobněji zabývat. Ale my si myslíme že ano. Jasně, běžky nahradit nemohou, jako tréninková podzimní kratochvíle ale poslouží na výbornou.

Na začátek bude určitě dobré, udělat si v těch Nordic sportech trochu pořádek. Asi je jasné, že všechny spojuje společný faktor – hole. Nordic Walking, tedy chůze s holemi je pojem docela známý a pro nás lyžaře běžce možná vůbec nejzajímavější. Ještě o něm bude řeč. Nordic Blading tedy jízda s holemi na kolečkových bruslích se ho drží hned v závěsu. S Nordic Snowshoeingem a Nordic Winter Walkingem je to horší – jde o chůzi v zimě na sněžnicích nebo bez a zde už dáme přednost spíš klasickým běžkám. Nordic Running jde provozovat celý rok, ale je pekelně namáhavý a Nordic Cruising (běh na lyžích drobně odlišných od klasických běžek) dostane prostor v některém z dalších čísel SKI Classic. Cílem všech těchto disciplín každopádně je zábavnou, neobvyklou a intenzivní formou rozvíjet vaše pohybové a koordinační schopnosti. Díky zapojení horní poloviny těla, je-li pohyb správně technicky proveden, je zatížení tak důkladné, že jsou tyto prvky použitelné i k zlepšení kondice v rámci přípravy vrcholových sportovců. Pokud už myslíte na to, že jen co dočtete tenhle článek, utíkáte do sklepa pro své hole a honem ven dohnat tříměsíční prázdninové lenošení, pak vás malinko přibrzdíme. S výbavou a technikou je to všechno krapet složitější.

Nordic Walking: Chůze, která chůzí tak úplně není

Nordic Walking může mít mnoho různých podob (foto: Majola)S Nordic Fitness sporty se vedle běhu na lyžích setkáte patrně nejčastěji ve formě Nordic Walkingu. O něm je již pár let slyšet, i když nikdo pořádně neví o co jde a k čemu je to dobré. Docela často můžete na procházce potkat lidi s holemi, ještě častěji vás o báječnosti Nordic Walkingu přesvědčují reklamní letáky různých turistických regionů a oblastí. Co je bez pochyb, že Nordic Walking znamená chůzi (opravdu chůzi, nikoliv běh!) se speciálními chodeckými holemi v prakticky jakémkoliv terénu. Je vhodný pro každého, kdo se chce hýbat a udělat něco pro své zdraví příjemným způsobem na čerstvém vzduchu. Výhodou je, že není problém se mu věnovat opravdu s velmi různou intenzitou a díky tomu jde o poměrně snadnou cestu ke zdokonalení fyzické kondice bez ohledu na věk, pohlaví nebo tělesnou zdatnost. Bohužel v PR materiálech se už nedočtete, že tenhle sport není zas až tak úplně banální na správnou techniku, která je podmínkou jak jeho efektivity, tak bezpečnosti.

Jedná se o pohybovou činnost, během níž se do práce zapojuje celé tělo. Při správném technickém provedení se snižuje svalové napětí a vnímání bolesti v oblasti krku i ramen a významně zlepšuje postranní ohebnost bederní, hrudní i krční páteře. To je také důvod, proč se Nordic Walking doporučuje k rehabilitaci u řady onemocnění pohybového systému nebo poúrazových stavů. Pacientům, u kterých je intenzita cvičení limitována problémy s pohybovým ústrojím, například dolních končetin, může využití tohoto sportu zvýšit terapeutický efekt. Obecně se mnoho Walkingu neznalých domnívá, že jde o aktivitu vhodnou pouze pro starší a obézní osoby, které již nemohou běhat či špatně chodí a hole jsou tak pomůckou k udržení stability. Opak je pravdou! Vlivem zapojení horní poloviny těla dochází k mobilizaci velkého počtu svalů a tím ke zvýšení celkového energetického výdeje. Důkazem je skutečnost, že hole používají v tréninku i vrcholoví sportovci objevující stále nové postupy, jak je zařadit do přípravy v různých druzích sportů. Pro nás lyžaře jsou jistojistě nejznámější takzvaná imitační cvičení – imitace, pohybová cvičení napodobující (imitující) lyžování jako takové. Před nástupem kolečkových lyží šlo v průběhu letní přípravy běžců na lyžích o prakticky jedinou komplexní metodou pro rozvoj silové vytrvalosti. Jako jeden z tréninkových postupů se imitace provozují již od roku 1930.

S technikou pomohou instruktoři

Chodit nebo běhat s holemi na rukou se nám lyžařům může zdát jako věc dosti banální, však přeci nemůže existovat mnoho rozdílů oproti zimnímu originálu. Ale chyba lávky. Už délka holí, kterou v případě Nordic Walkingu vypočteme tak, že výšku chodce násobíme 0,68 je zvláštní. Více než běžecké hole připomínají tyhle paličky pomocníky ke sjezdování, ale i mezi nimi najdeme rozdíly. Hole na Nordic walking bývají většinou teleskopické – dvou až tří sekční, což je nejen funkční (výšku lze drobně donastavovat podle potřeby), ale i praktické (složené se dají vložit do batohu). Častá je jejich odpruženost, rozdělení na levou a pravou, vyměnitelnost nástavců určených do rozličných terénů atd. Také správnou techniku pohybu je třeba se naučit. Špatné provedení může jednu z hlavních předností tohoto sportu (šetrnost k pohybovému systému, kloubům, svalovým úponům) proměnit na nezanedbatelnou zátěž. U mužů a žen s nezvládnutými základy se lze setkat například s přetížením ramenního pletence, krční páteře či kolenních kloubů nebo hrudní a bederní páteře. Proto je důležité nepodcenit začátky a svěřit se buď do péče vyškoleného instruktora, nebo kamarádů či známých o jejichž fundovanosti v této oblasti jste stoprocentně přesvědčeni.

Abyste ale neřekli, že se touto alibistickou formulí snažíme vyhnout podrobnějším radám, jak správně na severskou chůzi, zde je pár základních:

- Ruce:

  • začněte na rovné cestě, prudké kopce ať ve směru vzhůru nebo dolů nejsou na nácvik právě nejvhodnější
  • nezvedejte ruce příliš vysoko, ani nezapichujte hůl daleko před sebe. V zahájení pohybu stačí ruku v lokti pokrčit jen mírně, hůl pokládejte zhruba na úrovni paty chodidla "přední" nohy.
  • při přenosu váhy nechte konec zapíchnutý a zároveň zahajte přesun druhé paže ze zapažení do mírného předpažení
  • když je ruka zapažena a propnuta! dochází k odpichu a vypuštění hole z dlaně
  • závěrečná fáze je o střídavém pohybu horních končetin, uchopení hole a opakování cyklu
  • během pohybu si hlídejte vzdálenost holí od trupu. Pohyb je pouze předozadní, vzájemně rovnoběžný.

- Nohy:
  • důležité je, že krok je o něco delší, než normálně
  • nezapomínejte na "odvalení" celého chodidla. Přenos váhy probíhá od paty přes chodidlo až po špičku
  • při došlapu na patu mírně pokrčte koleno, eliminujete tím přenos nárazů do kyčle a páteře
  • během dokončení kroku (zahájení dalšího) je stěžejní aktivní práce nohy – odraz!

- Tělo:
  • snažte se soustředit na souhru horních a dolních končetin, pohyb je střídavý. Pravá noha došlapuje současně se zapíchnutím levé hole a obráceně
  • celý pohyb je uvolněný, nesnažte se tělo držet v křeči
  • trup je držen zpříma, nebo v mírné předklonu. Ramena se mírně vytáčejí, zbytek těla je ale v jedné rovině

A něco navíc nejen o  Nordic Walkingu: 

Článek má tyto nálepky nordic walking
E-mail:
Váš text:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit
E-mail:
Váš text:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit
Jan Klouček / 13-8-2013
Jan Klouček
Jan Klouček zástupce šéfredaktora
  • TZ_Apres_Ski_5-1.jpg
  • Krýzl a Dubovská
  • uvod.jpg
  • Helma BRIKO Vulcano FIS 6,8
  • f12-ad-sx-vt-03-170.jpg
  • Team CZ
  • Skiinovation Innsbruck
  • 3,2,1...Start!
  • Livigno
  • Lemmy na lyžích
  • Bývalý reprezentant v běhu na lyžích a dnes vedoucím oddělení zabezpečení sportu Dukly Liberec Pavel Benc.
  • Olympijská vítězka Anna Fennniger
  • vt-03-1.jpg
  • Práce s holemi při běhu na lyžích
  • Screen Shot 2011-11-25 at 20.59.50.jpg
  • CAL_LSz_025.jpg
Hotely, kde se dobře žije
Příjemné ubytování na úrovni ve Val di Fiemme, Dolomiti, Trentino.
Skialpová škola
Skialpinistické kurzy pro každého v Čechách, na Slovensku i Alpách
Nešetřete na botách
Na hory si dopřejte pořádné lyžařské boty
  • Screen Shot 2013-09-09 at 15.11.49.jpg
Název:
Kategorie:
Místo:
GPS:
Vybrat fotografii:
Max. rozlišení 1920x1200, max. velikost 2MB
Popis:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit
Videa na našem webu neskladujeme. Přidat nové video je možné pouze tak, že originál nahrajete na server YouTube a nám sdělíte link.
Název:
Kategorie:
Místo:
GPS:
YouTube adresa:
Vybrat fotografii:
Max. rozlišení 1920x1200, max. velikost 2MB
Popis:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit
Název:
Typ inzerce:
Nabídka Poptávka
Cena:
Telefon:
E-mail:
Kraj:
Kategorie:
Přidat obrázek 1:
smazat
Přidat obrázek 2:
smazat
Přidat obrázek 3:
smazat
Max. rozlišení 1920x1440, max. velikost 3MB
Popis zboží:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit