Přenesme se do roku 1986. Nezdá se to, ale to už je poměrně dávná historie. Jen tak pro představu, do kin právě dorazily filmy Četa a Barva peněz. Všechny ceny Grammy získává píseň We Are the World Michaela Jacksona a Jan Hammer komponuje titulní skladbu pro seriál Miami Vice. Na mistrovství světa ve fotbale vítězí Argentina s božským Diegem Maradonou, ve finále Wimbledonu Boris Becker poráží Ivana Lendla a Světovému poháru v alpském lyžování vládne Ingemar Stenmark. A abychom nezapomněli, Nintendo na trh uvádí svou značku hracích konzolí.
V tomtéž roce zažívá jedno malé lyžařské středisko ve Švédsku pozoruhodný boom. Toho roku byl v Åre snad každý. A když říkáme každý, myslíme opravdu každý. Někdo možná ani nevěděl, proč tam vlastně je, ale stejně tam byl. A shodou okolností se ve stejnou dobu do Åre z lyžování v americkém Sun Valley vrátila parta nadšenců, co se právě rozhodla založit Peak Performance. Snad s tím mělo co do činění to bláznivé počasí… Každý, kdo někdy byl v Åre, ví, že Åre je fantastické místo, ale počasí je tu naprosto nevypočitatelné. Vyžaduje trpělivost, umíněnost a opravdovou vášeň pro lyžování. Jinak člověka zima, tma a občas i nedostatek sněhu udolají.
Cortina d‘Ampezzo, Chamonix, Vail, Aspen, Verbier, Zermatt, St. Moritz… Každé středisko je jiné, ale všechna ta místa mají něco společného. Ve vzduchu je vždy cítit nadšení pro zimní sporty, zrovna tak jako smysl pro hodnoty společné všem slavným horským střediskům světa. Mají neopakovatelné kouzlo. „Dalo by se říct, že od začátku nám šlo o to pověsit svůj vývěsní štít na lyžařský obchod v jednom z těchto historických horských středisek Evropy či USA,“ přiznává designérka oblečení Sofia Gromark Norinder. To ale, jak se brzy ukázalo, nebylo tak snadné. Tahle místa nejsou zrovna nakloněna novinkám, navíc prostory pro podnikání se tu často dědí z generace na generaci. A jak dodává další z designérů Peter Lindblom: „Zdejší starousedlíci neměli tak docela v plánu zničehonic vyklidit pozice partičce Skandinávců v supermoderních bundách. Věci se daly do pohybu až poté, co si pár místních bossů zalyžovalo s naším finančním ředitelem.“
Pětadvacet let s Peak Performance uteklo jako voda. Ano, čas letí, když se dobře bavíte. Jako by to bylo včera, kdy se parta nadšenců z Åre rozhodla změnit svět lyžařského oblečení. „Z naší perspektivy se zdá, že se toho vlastně moc nezměnilo. No dobrá, změnila se struktura firmy, zavedli jsme profesionální obchodní systém, přijali nové lidi… A nepochybně pokročily technologie,“ rekapituluje čtvrt století existence Peak Performance zakladatel společnosti Stefan Engström. Z firmy, co se vešla do garáže, se stala jedna z nejrespektovanějších značek trhu. Distribuována je prostřednictvím 83 vlastních obchodů, sedmi outletů, v rámci partnerství se zhruba 2000 maloobchodními prodejci a také online prodejem. „Naše hodnoty jsou však stále stejné – jsou jimi láska ke sportu a k přírodě. Na tom se toho moc měnit nedá. Vlastně vůbec nic,“ říká lakonicky Engström.