Pořadatelé závodu Světového poháru, který bude zároveň součástí seriálu Tour de Ski, nepočítají vzhledem k poloze metropole s přírodním sněhem a chystají se materiál začít převážet od 27. prosince.
Kilometrový sprint volnou technikou se pojede na okruhu dlouhém 450 metrů, na který je potřeba celkem 2500 kubíků sněhu. Trať pro Pražskou lyži musí být připravena nejpozději v devět hodin večer před závodem.
Sníh se vyrábí 150 kilometrů od místa závodu. "Obec nám poskytla plochu, vodu a energii. Přímo u svahu je silnice první třídy, takže nebude problém zajet velkoobjemovými kamiony až k němu," řekl na dnešní tiskové konferenci viceprezident organizačního výboru Luděk Sáska.
Velké kamiony ho dovezou na Strahov, kde se bude sníh překládat na menší nákladní vozy, které dojedou až na místo konání závodu. Pokud by byla teplá zima podobně jako v loňském roce, mají organizátoři připravenou krizovou variantu výroby sněhu z tekutého dusíku či ledové tříště přímo na Strahově. Ta je možná i při teplotách vysoko nad nulou, ale je zhruba čtyřikrát dražší.
O případných náhradních variantách by se rozhodovalo přibližně dva týdny před závodem. "Přikročili bychom k tomu 17. prosince, kdy už budeme znát předpověď na deset dní dopředu. Ale jsem optimista, zatím vyrábíme," uvedl Sáska.
Po závodě musí sníh z Hradčanského náměstí zase zmizet, zůstane jen 200 až 300 kubíků. Pořadatelé ho musejí odvézt do dvanácti hodin následujícího dne a podle Sásky to bude obtížnější než navážení. Část sněhu, po němž se budou prohánět nejlepší běžkaři světa, se převeze do snowparku na Letné, na části se budou moci lyžovat na Petříně.
Netradiční místo konání sprintu přináší pořadatelům různé těžkosti. Vedle spousty nezbytných povolení je to i nemožnost vyzkoušet cokoliv v praxi. "Složitost tohoto závodu je v tom, že veškerá organizace a příprava je v současné době na papíře. Všechno je připraveno, nicméně fyzicky můžeme začít trať připravovat až tři dny před závodem. Ten čas, kdy všechno musí klapnout dohromady, navazovat na sebe jednotlivé kroky, je velice krátký," vysvětlila prezidentka organizačního výboru Kateřina Neumannová.
Olympijská vítězka z Turína rovněž přiblížila rozpočet akce. "Náklady jsou vzhledem k lokalitě vyšší, než kdyby se závod konal někde na lyžařském stadionu na Šumavě nebo v Novém Městě. Rozpočet se pohybuje mezi deseti a patnácti miliony korun. Je tam řada pohyblivých položek, především kolem způsobu výroby sněhu."
Vzhledem k lokalitě čekají závodníky i diváky nezvyklé zážitky. Během kvalifikace budou těsně u trati pochodovat členové Hradní stráže při slavnostním střídání. Šatny a mazací buňky pro závodníky budou v historickém Trautmansdorfském paláci, který kdysi fungoval jako vězení. Organizátoři očekávají pět až deset tisíc fanoušků, všichni budou mít vstup zdarma.