Firma podle něj porušila zákon o ochraně přírody tím, že bez potřebných povolení vloni od srpna do listopadu při stavbě vleku Pláně-Skalka a lanovky Skalka vykácela stromy na ploše 12.300 metrů čtverečních. Redakci to dnes řekl právník libereckého inspektorátu Milan Samšiňák. Snowhill podle svého právního zástupce Josefa Pelecha pochybení odmítá.
"Začali stavět, aniž měli od státní správy lesa povolení o rozhodnutí o vyjmutí lesa z lesního půdního fondu," doplnil. Snowhill podle něj musí nejen zaplatit pokutu, ale také dát formality dodatečně do pořádku.
Podle mluvčí České inspekce životního prostředí Ivany Awwadové se Snowhill proti rozhodnutí o uložení pokuty odvolal. Ministerstvo životního prostředí ale odvolání zamítlo, a potvrdilo tak rozhodnutí České inspekce životního prostředí. "Nyní jsme podali žalobu k městskému soudu v Praze, kterou se domáháme zrušení obou rozhodnutí z důvodu jejich nezákonnosti," dodal Pelech.
Inspektoři loni na Ještědu, který Snowhill přestavoval a modernizoval, provedli několik opakovaných šetření. Zaměřili se hlavně na vlek a lanovku Skalka. Zjistili přitom, že stavbaři nejen vykácely stromy, ale i strhli vegetační kryt a prováděli terénní úpravy, aniž vyčkali až orgán státní správy lesů zásad odborně posoudí a stanoví závazné podmínky pro provedení stavby. "To zapříčinilo ohrožení životního prostředí v lesích," dodala mluvčí s tím, že stavba negativně ovlivnila funkce lesa - bioprodukční, půdoochrannou a vodohospodářskou.
Závažnost přestupku je podle inspekce tím větší, že Snowhill jednal úmyslně a že hospodářské lesy tvoří pouze malou část území. Z větší části byly poškozeny lesy ochranné a zvláštního určení, kde platí přísnější režim hospodaření. Zároveň vytvořil Snowhill negativní příklad pro ostatní investory četných podobných záměrů nejen v libereckém regionu, zdůraznila Awwadová.
Společnost Snowhill má areál v pronájmu od loňského roku na 25 let. Vloni investovala do modernizace zimního centra kolem 300 milionů korun, vyrostlo tam pět vleků a tři sedačkové lanovky. Skalka byla poslední a nejdůležitější z nich, nahradila starý kotvový vlek. Její výstavba skončila v prosinci a přes zimu se kvůli špatným sněhovým podmínkám rozjela jen párkrát. Letos firma počítá s rozšiřování sjezdovek a výstavbou nového parkoviště pro 1000 aut.