Nejčastěji jedou z Bedřichova nebo Hrabětic na Hřebínek a Novou Louku. Světlo si vezou s sebou na hlavě, v pevné upravované stopě jim žádné nebezpečí nehrozí. "Zhruba před pěti lety se pro ně otevřel nasvícený okruh v Bedřichově, moc lyžařů tam ale nechodilo, zato za úplňku se jich vyrojila fůra," připomněl provozovatel Šámalovy chaty na Nové Louce Jiří Polák.
Veřejnost příliš neláká ani nový běžecký areál v Liberci ve Vesci, postavený kvůli mistrovství světa v klasickém lyžování. Nejen, že tam jsou v nadmořské výšce kolem 400 metrů horší sněhové podmínky než v Jizerských horách. "Aby splňoval homologaci mezinárodní lyžařské federace, musí tam být na pěti kilometrech převýšení od 150 do 210 metrů. Pro rekreační lyžaře to je pěkná dřina," poznamenala Nedvědická.
Zasněžené Jizerské hory jsou za nočního svitu úplně jiné než ve dne, jsou ponuré a tajemné. Člověk ve tmě lépe vnímá všechny zvuky, shodují se lyžaři. "Ještě dnes mě při vzpomínce na noční přejezd Jizerek z Jizerky přes Smědavu až do Bedřichova mrazí v zádech," řekla Marcela Vaníčková z Jablonce s tím, že žádný z denních přejezdů se nočnímu zážitku nevyrovnal.
Podle Nedvědické se začali lyžaři v Jizerských horách víc než dřív vzájemně respektovat. Například musheři a extrémní bikeři se domlouvají se správci magistrály, kde budou upravovat tratě. Do stopy se vydají vždy před rolbou, aby ostatním neničili stopu. Také pejskaři chodí na lyže raději za tmy, aby se tolik nepletli a nerozčilovali rekreanty.
"Dřív jsme v 16:00 v restauraci pomalu končili, nyní začíná po večeřích druhé kolo," dodal Polák. Po 20:30 doráží na Šamalovu chatu první bludičky, jak nočním lyžařům Polák říká, desítky dalších v tu dobu teprve startují. Většina z nich končí na Nové louce, tečkou za klidnou túrou se jim tam stane tlačenka s cibulí nebo palačinka. "Nočních lyžařů je nejméně třikrát tolik než dřív, a to hlavně díky svítilnám na čelo," poznamenal.
Výrazné zvýšení prodeje takzvaných čelovek potvrdila i vedoucí severočeského regionálního centra společnosti Energizer Magdaléna Buzková. Zájem je podle ní hlavně o šestidiodové svítilny, u kterých lze přepínat intenzitu a vzdálenost svícení. "Kupují si je mimo lyžařů a cyklisté," podotkla.