V případě základního mazání sjezdových lyží nejde ani tak o rychlost, jako spíš o lepší ovladatelnost lyží, hlavně však o prodloužení životnosti skluznice. Pokud jste lyžařským začátečníkem a domníváte se, že je lepší nemít namazáno, protože lyže pak pojedou pomaleji, jste na omylu. Na dobře navoskované skluznice se nelepí sníh, lyže nezadrhávají a lépe točí. Je zjevné, že správné voskování je důležité jak pro dobré, tak pro méně zkušené lyžaře. Navíc snadná ovladatelnost lyží bezpochyby přispívá ke zlepšení techniky jízdy.
Poréznost skluznice
Kontakt skluznice se sněhem se dá popsat poměrně jednoduše. Vlivem tlaku, který při jízdě na lyže vyvíjíme, taje sníh pod skluznicí. V podstatě tedy kloužeme po tenké vrstvičce vody. Čím je skluznice poréznější, tím více absorbuje vosku, a ten vodu odpuzuje. Poréznější skluznice je zároveň rychlejší, ale musí se častěji a více voskovat. Nejméně porézní, nejpomalejší a také nejlevnější je extrudovaná polyetylenová skluznic. Jde v podstatě o polyetylenovou vrstvu, která je vytlačená do patřičného tvaru. Její výhodou je nízká cena a snadný servis. Sintrovaná skluznice je také z polyetylénu, ale proces její výroby je složitější a oproti extrudované skluznici má řadu výhod. Je odolnější, ale hlavně poréznější, čímž efektivněji absorbuje vosk. Výsledkem je velmi dobrá rychlost a výborný skluz. V současnosti jde o nejrozšířenější typ skluznice. Vůbec nejrychlejší jsou grafitové skluznice, a to díky dobré termální vodivosti, ovšem vyžadují také nejvíce vosku. Na druhou stranu jsou však velmi odolné, grafit totiž díky antistatickým vlastnostem chrání skluznici před nečistotami. Nevýhodou je jejich značná pořizovací cena, a tím pádem i fakt, že jsou využívány jen u vybraných modelů lyží.
Očistit…
Chceme-li cokoliv dělat se skluznicí nebo s hranami, musíme skluznici nejprve důkladně očistit. Ve většině případů by nám k tomu měl stačit tak zvaný waxremover, který na skluznici jednoduše nastříkáme (k dostání bývá jako spray) a necháme chvíli působit. Poté ho i s rozpuštěným starým voskem a ostatními nečistotami setřeme hrubší tkaninou. Profesionál by k očištění skluznice použil měkký vosk, který na skluznici za tepla nažehlí a obratem zase stáhne. Na závěr skluznici ještě vykartáčuje, čímž ji připraví pro další práci.
Parafínovat
Amatér i profesionál pak na očištěnou skluznici nanáší univerzální vosk, tak zvaný parafín. Není to nic složitého, ale chce to dodržovat pár pravidel. Vosk nahřejeme na ploše žehličky a necháme nakapat na skluznici. Pomocí žehličky pak vosk roztáhneme po celé ploše skluznice. Profesionál má na zadní straně své žehličky vyznačeny doporučené teploty pro dané druhy vosků, my budeme alespoň dbát na to, abychom se na žádném místě nezastavili a nedošlo tak k přehřátí skluznice a vosku. Žehličkou je třeba neustále pohybovat! Každý vosk snese jinou teplotu a pokud toto nerespektujeme, snadno vosk spálíme. Je proto dobré si správnou teplotu nejdříve vyzkoušet a zjistit, zda už se od žehličky příliš nekouří. Spálený vosk, nebo nedej bože spečená skluznice, nám k ničemu nepomohou.
Po zažehlení necháme lyži vychladnout asi 15–20 minut a pak přebytečný vosk, který skluznice nevstřebala, stáhneme plastovou škrabkou. Je to jednoduché, škrabku táhněte plynule směrem od špičky k patce lyže, nezapomeňte seškrábnout vosk také z hran. Kdo chce dát skluznici, co jí patří, může celý proces zopakovat. Dbejte na to, abyste ze skluznice odstranili opravdu všechen vosk, protože dobrý skluz vám zaručí pouze vosk, který je zapracován do molekul a pórů skluznice. Po plastové škrabce by měl přijít na řadu ještě nylonový kartáč a případně i lešticí kartáč nebo tzv. thermo pad. Zde končí úsilí těch, kterým jde jen o základní servis skluznice. Kdo usiluje o zvýšení rychlosti svých lyží, aplikuje další skluzové vosky. Ale o tom třeba zase někdy jindy.
Co dělat, když máme problém?
» Když se lyže lepí
«Lepí se to» většinou v případě, že na sjezdovce leží čerstvě napadaný, jemnozrnný sníh. Pak je potřeba přimáznout tvrdším, například modrým parafínem. Pokud s sebou máte tuhý vosk a korek (dobře poslouží i vosky v pastě nebo ve spreji), můžete tak učinit i «za studena» přímo na svahu. Předtím se však přesvědčte, že je skluznice suchá a v rámci možností co nejteplejší. Nová vrstva tvrdého vosku se totiž musí svázat s předchozí, jinak dojde k jejímu rychlému setření.
» Jak mazat na jaře
Po poslední jarní jízdě je dobré skluznici důkladně vyčistit, opravit případné rýhy a napustit základovým voskem. Zajistíte tak, že skluznice bude i v teplé části roku dobře vyživená, nebude vysychat a do další sezony si zachová svou pružnost. Oproti přípravě na sjezdovku však vosk už nestahujte stěrkou. Bude skluznici chránit a vyživovat až do další zimy. Na podzim je však třeba skluznici opět vyčistit a základový vosk nanést znovu. Prach, který se přes rok do vosku nachytal, by vás na sněhu jen brzdil.