Jak se cítíš před ostrou premiérou?
Aktuální formu uvidím v neděli. Před vánoci jsem závodil na Alpen cupu, pak byl trochu nechcípaný. Trénuju, už jsem zdravej, všechno je nachystaný, jen to prodat. Na Jizerce bývá hodně ošemetná „podmínka“.
Dokážeš si představit, že si na víc než dvouhodinovou trať v různých výškách vezmeš do kapsy dva vosky a v nejhorším zastavíš a přimázneš?
Do kapsy si vzít vosky můžu, a použít je nemusím. Podmínky budou jedním z rozhodujících kritérií. Jak namazat a kdo má nejlepší servis, možná to bude závod servisáků. A výkon nebude třeba absolutně dominantní. Musím se chystat psychicky, že lyže nebudou optimální po celé trati a poprat se s tím. To se budu muset učit, z toho obavu trochu mám.
Patříš mezi chytré závodníky. Prozradíš taktiku?
Je daná, díval jsem se zpětně za domácí úkol, jak to probíhalo na laufech loni. Kdo ujel, jaké skupiny nebo dvojice si to dovezly do cíle. Tady na Jizerce to byl Svärd s Andresem Auklandem, na Marcialonze Ahrlin a Svärd. Podobně to vypadalo na Vasáku. Šetřit se nedá, musíš tam bejt a jít se skupinou vepředu, naskočit do vlaku.
Laufy bývají až cyklistickou záležitostí. Domlouval jsi spolupráci i třeba se Standou Řezáčem, s nímž jsi probíral řadu věcí?
Možná je, ať v našem týmu Skinfit, tak s jinými. Záleží pak na vývoji na trati. Nebál bych se ani dohody se Standou, známe se, jsme Češi a budeme tak braní i diváky. Je lepší být ve dvou a pomoci si. Všechno se ukáže až na trati podle proměnných. Může to být pestřejší než na světových pohárech, kde máš o výkonnosti dost jasno předem. Já jsem ten, co tady musí získat zkušenosti.
Cítíš odpovědnost? Jedeš do laufů na vážno, na výsledku jsi i ekonomicky mnohem závislejší.
Není to jako když jsem si jel na vejlet na Vasák, to je pravda. Nervozitu cítím. První závod v Livignu se nekonal, tým něco očekává i veřejnost. Uvědomuju si víc tlaku na mě. Třeba to bude k něčemu dobrý.
Měníš něco na materiálu?
Nic speciálního nechystám. Jen máme v kombinéze dvě kapsy na občerstvení – dám tam vosky, nebo gely, kdybych nestihl nabrat za jízdy.
Kam sahají reálně tvoje ambice?
Stupně vítězů by byly super, do desítky standardní slušný výkon na začátek. Přes deset bych byl asi zklamaný. Pokud by nedošlo k tomu, že by se servis sekl a my skončili za druhým stromem.
Bydlíš doma v Liberci, nebo s rakouským týmem?
Tým je nachystaný, od pátku jsme společně v hotelu, vše pro tým funguje. Občerstvovače máme, Bára (Koukalův trenér a osobní servisman Jan Baranyk, pozn. red.) sehnal i dalších deset dvanáct lidí, co se budou pohybovat okolo a my je zneužijeme pro podporu.
Podpoří tě přímo u trati taky rodinka?
Táta přijede ze Žďáru, brácha (Petr. Kapitán hokejových Pardubic, pozn. red.) se podívá v televizi, večer hrajou. Ale máme děti nemocný, stěhujeme se. S ženou na mě počkají doma.