Výjimečnost láká

Malí, specializovaní výrobci nabízejí limitované série lyží pro nás, co se cítíme být individualisty. Jejich výrobky nikdy nebudou masovkou, ale vždy budou přitahovat pozornost lyžařů, kteří se svým vybavením chtějí odlišit od ostatních. A takových je právě teď docela dost.
Opravdu exkluzivní: lyže LXS Big Freeride

Dnešní, většinou dostatečně sebevědomý lyžař se chce lišit, to už vědí i zavedené firmy s milionovými obraty. Ještě stále nás sice ohromují «nesmírně bohatou» nabídkou zboží, které se jedno od druhého jen minimálně odlišuje, snad všichni už ale mají v katalogu (nebo mimo něj) také bonbónky s puncem alespoň zdánlivé výjimečnosti. Ta se v jejich případě odehrává téměř výhradně na poli estetickém, i to je však pro zákazníka přínos. Pokud má totiž lyže známé značky výjimečné parametry po technické stránce, pochází většinou z takzvaného race departmentu a vy na ni můžete klidně zapomenout. Tam se totiž lyže dělají jinak - je na ně víc času, na jiné úrovni je technické, často ruční zpracování. Na to není na pásu čas. Už chápete, v čem je kouzlo oněch kovaříčků a jimi vyráběných limitovaných sérií?

Výroba jedné ručně zpracované lyže údajně obnáší dvakrát takové množství manuálních úkonů, než je tomu ve fabrikách renomovaných lyžařských výrobců. Přesto se mnozí trpaslíci v lyžařském průmyslu uživí. Tito nadšenci, podivíni či idealisté přežívají přesto, a nebo právě proto, že se vždy zaměřují na velmi úzkou skupinu zákazníků. Jejich cílová skupina je v porovnání s giganty lyžařského trhu co do počtu zanedbatelná, ovšem strefují se do ní naprosto přesně. Pro své zákazníky jsou vždycky «in» a dostatečně cool. A co víc, v dílnách lyžařských nadšenců často nalézají uplatnění i nápady, které by v mainstreemovém marketingu velkých firem pravděpodobně zapadly. Jistěže ne každý experiment musí zákonitě dojít kasovního úspěchu, pro vývoj trhu i lyžování samotného je ale nesmírně důležité, že se takové věci dějí. Sláva vám, lyžařští fajnšmekři! Díky, mistři individuality!

Zag

Francouzská značka freeridových lyží s prapodivně protaženou špičkou. Zakladatel firmy a zároveň dvorní designér všech lyží Stephane Radiguet byl v minulosti profesionálním snowboardistou a do svých lyží tedy vpravil hned několik u snowboardů využívaných konstrukčních prvků. Při prvním pohledu na model Heli Gold musí konzervativnějšího lyžaře napadnout, že tyhle fošny prostě nemůže uřídit. Jenomže opak je pravdou - dlouhatánské, někdy až děsivě široké lyže s obří špičkou v prašanu plavou tak lehce, že se s nimi velmi brzo začnete považovat za freeridera od pána boha. A něco pravdy na tom vlastně je, protože pro partu lidí z francouzského městečka Bourg Saint Maurice, kde se Zagy vyrábějí, je freeskiing náboženstvím. Pokud jste na tom stejně a lyže značky Zag vás dostaly na svoji víru, připravte si zhruba pětadvacet třicet tisíc a ptejte se ve specializovaných obchodech s freeski vybavením. V ČR značku Zag zastupuje firma No Limits Performance.

Lusti

Ruční práce má v lyžařském průmyslu i nadále svoji cenuLusti je značka českých lyží, které zná jen málokdo. Vznikají ve firmě Galus Industries, která dobře vydělává na produkci levných lyží pro nejmenovaný rakouský obchodní řetězec, a vlastní «lušťovky» jsou tak pro majitele firmy Milana Luštince v podstatě jakousi třešničkou na dortu. Navíc za propagaci svojí značky rozhodně neutrácí horentní sumy, a tak si může dovolit vyrábět kvalitní lyže za nádherné ceny. Většina modelů značky Lusti je v žacléřském závodě vyráběna stejným způsobem jako závodní lyže, na které třeba u Atomicu či Völklu nemáte nárok. Leda byste si připlatili na pětinásobek ceny, za kterou si poctivou sendvičovku odvezete z Podkrkonoší. Na pojmy jako luxus či kvalita má pan Luštinec svůj pohled, takže prostě dělá věci trochu jinak. A kdo se chce svézt na jeho vlně, neprohloupí.

Lacroix

V roce 1966 vyhrál Francouz Leo Lacroix na mistrovství světa v Chile stříbrnou medaili ve sjezdu i v kombinaci. Nebylo by na tom nic divného, hezké úspěchy si připsal už na olympiádě dva roky před tím, jenomže v Chile závodil na lyžích vlastní výroby. Stavěl je společně s bratrancem Danielem. Leovy sportovní úspěchy byly pěkným odrazovým můstkem pro start seriózní produkce lyží, kterých v prvním roce existence firmy prodali 127 párů. Hlavně Daniel Lacroix byl velkým příznivcem využívání moderních materiálů, a tak brzy přišel se sklolaminátem, vůbec poprvé prý také v lyžích využil kovová vlákna. Dařilo se, reputace značky rostla a před tím, než byl v roce 1989 rodinný podnik prodán švýcarské finanční skupině, se produkce vyšplhala až na 25 000 párů lyží ročně. To už ale dávno neplatí. Firma ještě několikrát změnila majitele a tím, co ji v současnosti charakterizuje, rozhodně není kvantita. Značka Lacroix skis dnes evokuje spíš výjimečnost, neotřelý design a budeme-li trochu jízliví, snad i snobství. K tomu ovšem patří také vysoké nároky na kvalitu a o tu se ve firmě momentálně nestará nikdo jiný než olympijský vítěz z Nagana Jean Luc Crétier. O finální look vaší lyže se pak klidně můžete postarat sami. Po dohodě s firemními designery si vyberete jeden ze čtyř druhů vzácného dřeva, ze kterého bude zhotoven povrch lyže. Do něj si třeba můžete nechat zasadit i nějaký ten drahý kov či kámen. Jen v tom rozmaru nezapomeňte na limit vaší kreditky, podobný pár lyží od Lacroix prý posledně přišel na půl milionu korun. Ceny sériových kousků jsou ale příznivější.

Indigo/Bogner

Ze spolupráce výrobce luxusního lyžařského vybavení a ikony sportovního odívání vzešly skutečně pozoruhodné lyže. Firmy Indigo a Bogner vyprodukovaly lyžařskou kolekci, která se přímo opájí exkluzivitou. Je libo chrom, nebo bambus? Ano, čtete dobře, bambus. Toto ušlechtilé dřevo je přirozeně použito pouze ve svrchní části a v jádru těchto moderních carvingových lyží, splňujících nároky vysoce sportovního náčiní. Uvnitř už byste našli jen obyčejný carbon, titanal a tak podobně. Tím, co dnes dělá značku Bogner výjimečnou, je mimo jiné i komplexnost nabídky. Máte-li na to, můžete mít také stylově vyladěné teleskopické hole, brýle, helmu, pásky na lyže, lyžařský bag a na něj Bogner bezpečnostní zámek. Ale ten už je možná zbytečný, protože kdo si pořídí takovýto lyžařský set, bude mít na lyžích i svoje jméno. No přece byste nejezdili na lyžích se jménem Ondra Katz!

Lyže Bogner. To 20 000 Kč nespraví!

Movement

Švýcarská značka, která podle všeho splňuje ten přesný mix málo známého, přitom však zaručeně kvalitního zboží. I když zase tak málo známá vlastně není, protože na freeskiingové scéně už se okolo ní vytvořil téměř kultovní opar. Znalí tedy vědí, že tyto lyže charakterizuje švýcarská preciznost ve stavbě a vítaná lehkost v designech. Především té si cení hoši s gatěmi proklatě nízko. Ale nejsou to jen lyže do funparků, čím se může současný sortiment značky Movement pochlubit. Big mountain, touring, telemark ski, to všechno je na skladě, nenašli byste v něm snad jen slalomky a pravověrné běžky. Firma je relativně mladá, byla založena v roce 1999 a celé tři roky se na «šejpování» prvních lyží náležitě připravovala. V roce 2002 pak na trh vrhla první kolekci a dá se říct, že od té doby už jen posiluje své renomé. Člověku se skoro zdá, že to chlapcům kvete pod rukama víc, než původně chtěli. Jestliže tedy chcete trochu podpořit své freeskiingové sebevědomí, ochutnejte některé z lyží s jablíčkem ve znaku. Ale pozor, není to nic pro začátečníky. Osobní reference prý poskytuje nejlepší český freeskier Robin Kaleta, který byl donedávna členem Movement riders teamu. Telefon žádejte u výrobce.

Rabbit On The Roof

Králíček na střeše evidentně nebere lyžařský byznys vážně. O to větší frajeři byste s jeho lyžemi mohli být! Vznikají v nábytkářské dílně ve francouzském La Grave a jejich stvořitelem je Američan Peter Steltzner. Před dvaceti lety se z Kalifornie přesunul do Paříže, aby tam vyráběl a prodával speciální nábytek, který komponuje z parou ohýbaného dřeva. Protože v něm vždy doutnal lyžařský nadšenec a život v rušné Paříži ho také po čase omrzel, přesunul svoji dílnu rovnou do vyhlášeného freeridového resortu La Grave a vedle krásného nábytku jednoho dne vypiplal také lyže. Ovšem ne jen tak ledajaké! Harmonicky v nich skloubil know-how našich dědů («to nebyli žádní blbci!») s výhodami moderních materiálů, přidal precizní ruční zpracování, velmi oldschoolový design a opatrně je pustil do světa. Ohlas byl skvělý a o tom, že nejde jen o lyže nad dveře hospody, svědčí třeba dvojnásobné vítězství Seba Meyera na kultovním freeski závodě Derby de La Meije. Jistě že jel na «králíčkách».

Článek má tyto nálepky sjezdové lyžování exclusive magazín
E-mail:
Váš text:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit
E-mail:
Váš text:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit
Ondřej Katz / 8-6-2009
Ondřej Katz
Ondřej Katz šéfredaktor
  • Šéf tištěného čísla, bez kterého by to ne(vy)šlo!
  • Když nepíše, lyžuje! Jenže on píše hodně...
  • 5be4a5d70351a9ceb8348d0e96869e0d.JPG
  • Masters.jpg
  • sudova-1.jpg
  • Atomic se v příštím roce vrhne na oblečení. A takhle to bude vypadat.
  • image002.jpg
  • Nové logo Salewa
  • Andrea Zemanova na OH v Soči.jpg
  • skiverbindung-hr_9072-by-tschurtschenthaler-christian-.jpg
  • dsc-0081.jpg
Hotely, kde se dobře žije
Příjemné ubytování na úrovni ve Val di Fiemme, Dolomiti, Trentino.
Skialpová škola
Skialpinistické kurzy pro každého v Čechách, na Slovensku i Alpách
Nešetřete na botách
Na hory si dopřejte pořádné lyžařské boty
Název:
Kategorie:
Místo:
GPS:
Vybrat fotografii:
Max. rozlišení 1920x1200, max. velikost 2MB
Popis:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit
Videa na našem webu neskladujeme. Přidat nové video je možné pouze tak, že originál nahrajete na server YouTube a nám sdělíte link.
Název:
Kategorie:
Místo:
GPS:
YouTube adresa:
Vybrat fotografii:
Max. rozlišení 1920x1200, max. velikost 2MB
Popis:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit
Název:
Typ inzerce:
Nabídka Poptávka
Cena:
Telefon:
E-mail:
Kraj:
Kategorie:
Přidat obrázek 1:
smazat
Přidat obrázek 2:
smazat
Přidat obrázek 3:
smazat
Max. rozlišení 1920x1440, max. velikost 3MB
Popis zboží:
(max 800 znaků)
Kolik je 2x3?
Tyto údaje je nutné vyplnit